Pagina's

dinsdag 12 augustus 2014

Lavendel stekken

Nu ik toch zo lekker bezig ben… M'n oom en tante hebben lavendel in de tuin staan. Die kun je stekken! Waarom? Omdat de heerlijk geur bijen en andere vliegers aantrekt. Kom maar op met de bestuivingen! En omdat lavendel ook eetbaar is. 

Het lavendelbosje

Lavendel stekken gaat net zo als bij rozemarijn

Ik keek wat rond in huis en vond een mooi plastic bakje zonder gaatjes. Ik prik er nog geen gaatjes in voor de afwatering, want de stekjes moeten nog mee naar Haarlem. Tot die tijd krijgen ze geen water, dus ach… Ik vulde de bak met potgrond en ging op zoek naar geschikte takjes. 


De penen kostten maar 80 cent!

Je zoekt een houtige moedertak en kiest zijtakjes om af te scheuren. Ik hou van experimenteren (lees: spelen) en koos takjes van verschillende groottes. Een paar heeft zelf al kruidachtige zijtakjes. Eéntje zelfs vier. Kijken wat er gebeurt… Een andere lag onderaan de plant plat op de aarde wat te rotten. Gaat die het ook doen?

Als je een takje losscheurt, ga dan van boven naar beneden. Dan komt een klein stukje van de moedertak mee, de hiel. 


Zes stekjes, sommige met half verdorde blaadjes
De stekjes ontdaan van de onderste bladeren
De hieltjes van dichtbij 
Ik trok de onderste blaadjes van de stekjes, duwde gaatjes in de potgrond met een lepel en 'hing' de stekjes erin. Met m'n andere hand duwde ik de aarde aan. 

Die ene doet mij denken aan de vreemde vogel uit For the birds hihi

Zo klaar! Het duurt even voor de stekjes wortels krijgen. Meestal een maand. Om de wortelgroei te helpen, ga ik een overkapping maken. Zo blijven de stekjes lekker warm, drogen ze niet uit en kunnen ze makkelijk mee naar Haarlem. 

In geen velden of wegen plastic bakjes te vinden, dus Arjo's cornflakes moesten eraan geloven. De zak werd geleegd in twee grote flessen. Als je van een A4'tje een trechter vouwt, gaat dat heel makkelijk.

Ik knipte de zak open, prikte satéprikkers buiten de stekjes en vouwde de zak eromheen. Plakbandje eraan en voilà! Daar kunnen we mee op reis. 


Het staat nog leuk ook, toch?

Zes satéprikkers
Zo, netjes ingepakt… 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten